Ut i verden

lørdag, februar 10, 2007

Slik gjoer vi slik nàr vi vakser vàrt toey

Her i Peru sà vaskes klaerne for hànd. Bilde under er fra nàr jeg vasket klaer hos vertsfamilien min. Men jeg er ogsà blitt veldig flink til à vaske klaer for hànd pà senteret:) I begynnelsen nàr jeg hadde funnet ut at det fantes vaskeri i Mirafloers, (hvor vi er nàr vi har fri) ble det flittig brukt. Men nà i det siste har jeg faktisk vasket en del for hànd ogsà:)
Sà her er gangen i en hàndvask av toey.
Foerst finner en alt toyet en vil vaske, og en balje. Sà bloeter en alt toyet i vasken, fylle baljen med vann, og stapper oppi sàpe. Som vist pà bilde under.
Sà lar en klaerne ligge i sàpevannet i rundt en halvtime. Etterpà vaskes lette klaer med à gni toyet mot knokene og armen. Det toyet som er litt tyngre som bukser og hàndkle, skrubbes med kost, som vist pà bilde under. Dersom klaerna er veldig flekkete er det effektivt à bruke ei anna sàpe til à skrubbe pà flekkene med.
Tilslutt spyles alt toyet i vann til det ikke er mer sàpe igjen. Det er her armmuskler mà inn i bildet. Som eg fant ut at eg ikkje har sà mye av:) Dà mà en spyle og vri toyet helt til det ikke kommer mer sàpe. Det er greit pà t-shorter og slik, for sàpa setter seg ikke sà mye, men dongribusker og hàndkle der i mot det tar tid og krefter.


Her fàr jeg opplaering og hjelp av min vertsmor.


Tilslutt henges toyet til toerk ute.


Etter jeg har begyen à vakse toye for hànd ser jeg veldig opp til peruianske husmoedre. De mà ha armer av stàl. Bare tenker pà alt de mà vaske. Jeg vakser jo bare mitt toye og er pudding. Jentene pà senteret er ogsà utrolig flinke. De vasker haugevis med toey hele tiden. Jeg kommer der med mine to tre plagg, mens de har ei hel boette. De mà vaske sitt toey, barnet sitt toye og pluss at mange av babyene bruker toye bleier som mà vaskes. Nei det er virkelig flinke.




2 Comments:

Legg inn en kommentar

<< Home