Ut i verden

tirsdag, oktober 31, 2006

Tilstands rapport fra Lima:)


Her i Lima skjer det litt forskjellig:)
Bilde over er fra nár jeg, Stine og Anna var med familien min pá et akrobatikk show. Det var veldig kjekt. Jeg skjoenner ikke og forstár ikke alt det folk fár til. Jeg selv er stiv som en pinne sá nár noen jenter greier á ta bena over til hode bakfra ( tror d ble rett:) Sá skjoenner jeg ikke helt hvordan de fár det til.
Jeg har ogsá opplevd mitt foerste jordskjelv. En morgen rundt fem pá seks, voknet jeg av at hele senga mi rista, og at de andre var oppe á sjekket noe i huset. Sá fikk jeg hoere at dette da var et jordskjelv. Det var ikke et saerlig stort et, men jeg merket det for á si det sánn. I ettertid har det vaert rundt tre til, men veldig smá. Etter som jeg har forstátt kommer jordskjelvene her nár vaeret skifter. Nesten litt som torden hjemme tror jeg.

Vi har ogsá vaert pá et besoek hos en oraganisasjon som driver med mikrofinans i samarbeid med Stromme Stiftelsen, de heter Asidme. Vi var foerst inn pá kontoret deres og hoerte litt om organisasjone. Det fungerer slik at det er en gruppe pá 5 til 6 personer som fár lán. De láner penger fra organisasjonen til sine prosjekter, og betaler tilbake med jevne mellomrom. Gruppen fungerer slik at dersom en av dem ikke kan betale en gang, sá betaler de andre, for neste gang kan det vaere en annen som ikke har mulighet for á betale. Vi var ute pá besoek i et lite fattig stroek der de som fár hjelp fra Asidme bor. Foerst var vi á besoekte en dame som lager sjokolade. De var veldig gode:) Hun laget sjokloladen i huset sitt og solgte til butikker. Etterpá var vi á besoekte en dame som hadde fátt lánn til en liten butikk i huset sitt. Her solgte hun frukt og diverse. Nár hun flyttet opp dit hadde hun bare strámatter til vegger, mens ná har hun et lite hus i mur. Tilslutt var med pá et moete som de har med dem som er med i prosjektet. Vi var inne i stua til ei av dem som var med i prosjektet. Moetet begynte med at de ba litt foerst. Sá skulle vi ha litt illistrasjoner om dagens tema som var konflikter. Vi hadde som vi kaller det hjemme hviskeleken pá en máte. Den fungerer slik at det er en person som starter med á hviske en setnign til neste person, som hvisker det videre til neste osv. Sá sier den siste persoenen det den hoerer hoeyt. Det som ble veldig komisk her var at vi norske var ogsá med. Jeg var den foerste som fikk setningen pá spansk av oss norske, og jeg forstod jo bare to ord av setningen he he. Sá Hanne fikk ikke sá mye av meg. Sá slutt "setningen" ble en ganske annen:)
Senere skulle vi ha drama. Sá jeg har hatt mitt foerste drama pá spansk. Det var i grunnen veldig kjekt. Vi ble delt i tre grupper og fikk vert várt tema. Min gruppe hadde konflikt i familien. Sá jeg var en rampete unge:) En ny erfaring.



Jeg har ogsá hatt min foerste spansk eksamen. He he. Jeg foeler jeg har laert en litt mer spansk, men den eksamen var litt vanskelig. Det var greit at vi skulle fylle inn i litt setninger, men det var litt vanskelig nár jeg skjoente helt sammenhengen i setningen:) Men jeg fár bare oeve meg, sá kommer det til slutt. Jeg liker veldig godt á laere á fá praktisere mer spansk. Men av og til blir det litt missforstáelser, sá jeg gleder meg til sparáket gár litt mer av seg selv:)

5 Comments:

  • Tippe du bler ganske goe i spansk når du ska jobba på mødrehjemmet. Så løje å oppleva jordskjelv, hehe =) E bra me sånne organsisasjoner så praktisere hjelp te sjølhjelp elle ka d nå hette.

    By Blogger Linda, at 31 oktober, 2006 16:05  

  • ååå no er du på msn men det er ikkje eg:( Men men kjempe glad i deg fordiom:)

    By Blogger Gunn, at 31 oktober, 2006 23:12  

  • Ja hápe spansken komme ittekvert:)
    Ja eg syns sánne organisasjoner virke veldig bra for á hjelpe mennesker.
    Kjempe gla i deg og Gunn!!

    By Blogger Silje, at 01 november, 2006 22:24  

  • heisann, du vett ikkje kem eg e, men eg gjekk på hald for to år siden. leandro tipsa meg om å kontakta dokkår..eg ska nemlig t lima i bjunnelsen av februar på utvekslig med universitetet i bergen. skolen bjunne kje før i mars, og eg har veldigt lyst å gjør någe fornuftigt den fysste måneden. tror du de trenge frivillige på mødrehjemmet ein måneds tid? Lise
    lize_b84@hotmail.com

    By Anonymous Anonym, at 05 november, 2006 11:50  

  • Hei,Silje!! Veldig kjekt å høre fra deg. Kjempe fin side du har. Hørtes skumelt ud me de hundane!!! hadde ikkje likt d,nei. Ska følga me deg,du får d nok kjempe spennande. Klem fra Lene

    By Anonymous Anonym, at 09 november, 2006 18:55  

Legg inn en kommentar

<< Home