Ut i verden

søndag, oktober 29, 2006

Peruuuuu:)

Beklage meget sein oppdatering av min blogg.
Jeg har ná vaert i Lima, Peru i to og ei halv uke.
Flyturen tok 15 timer fra Amsterdam, sá det var en ganske sá lang flytur:) Men vi fikk en mellomlanding pá Bon Air i tre kvarter og det hjalp godt.
Det er det er den kuleste fargen jeg har sett pá en flyplass:) knall rosa.
Bildene under er fra Bon Air.

Da vi endelig landet i Lima, ble vi som skulle bo i Campoy hentet av faren i huset til Stine. Det var et godt stykke fra flyplassen og inn til Campoy. Det var masse nye intrykk. Blant annet hvordan de kjoerer her, det er virkelig tut og kjoer. Jeg kommer nok ikke til á proeve meg pá veien her for á si det sánn. De tuter nár de skal noe, blinklysene brukes ikke sá veldig ofte. Og vi fotgjengere har ikke sá veldig stor rett her. Vi má bare vente til bilene i gata vi vil krysse har roedt lys.

Nár vi kjoerte la jeg godt merke til de varierte standardene pá husene her. De fleste husene er laget i murstein og har en finere murt fasade. Men i fjellene, som kranser rundt byen, er husene my dárligere. De er veldig smá og har ofte verken innlagt vann eller stroem. Noen har bare vegger av strámatter nár de flytter opp dit, og sá bygger de bedre hus nár de har mulighet.

Jeg bor i Campoy som ligger lite stykke utenfor Lima sentrum. Campoy er en veldig sjarmerende plass. Husene her er veldig varierte fra veldig smá til stoerre finere hus. De fleste husene her har uferdig utbyggning pá taket. Ofte er det bare vegger med hull til vinduene. Slik kan de bygge pá nár de har mulighget til dette. Men foer de bygger ut, bor det ofte hunder oppe her. Det er veldig mange hunder her i Campoy. Det er ogsá en del som gár loest i gatene.

Familien jeg bor hos er helt topp. Den bestár av mor og far, to doetre, der den eldste datteren igjen har en datter, to soenner og et soesken barn. Jeg bor pá rom med den ene datteren. Her i huset har de ogsá hunder. Tre i alt. To av dem bor ute i gárden her. De er veldig skumle. Jeg kan ikke gá igjennom bakgárden dersom de ikke er lukket vekk. Jeg har gátt der to ganger mens de var ute, men da mátte jeg gá med noen som de kjente. Jeg har rom med vindu ut i gárden, og en kveld hoppet den ene hubden hundet opp i vinduet flere gangere á flekket tenner og knurret. Sá jeg har ikke tenkt á proeve meg pá á kose med dem enda. Jeg hadde hápet at jeg skulle fá kose med dem som en supstitute til hunden vár hjemme i Norge, men den gang ei. Derfor var det supert at det bor en til hund oppe pá taket som ikke flekker tenner til meg. Den kan jeg kose med:)


7 Comments:

  • ååå silje:)
    Så gjildt å høyra frå deg:)
    Lykke til og håper at det går godt med dei skumle hundane:)

    By Blogger Gunn, at 29 oktober, 2006 10:41  

  • Endelig Silje, nå har vi venta spent på oppdatering på bloggen.
    Jeg har lest på de andre bloggene om hvordan dere har det i Lima.
    Om skyting i gatene, jordskjelv etc.
    Så nå må du skjerpe deg og bli flinkere til å skrive på bloggen din :-)

    By Anonymous Anonym, at 29 oktober, 2006 14:17  

  • var ikke meningen å være anonym altså, men trykket tydeligvis feil

    By Anonymous Anonym, at 29 oktober, 2006 14:19  

  • Høres ut som Lima er bra! Her i Mbal koser vi oss! Herlig unger, hyggelige og engasjerte ansatte, og en helt grei by. Det som er mest forskjellig her fra Norge, er at ting ikke virker. Det gjelder egentlig det meste. Politiet virker ikke, så folk tar loven i egne hender, og det sitter væpnede vakter utenfor de fleste butikkene. Internett virker av og til. Strømmen virker litt over halvparten av tida. Veiene virker ikke noe særlig. Trafikkreglene virker ikke. Toalettene virker ofte ikke. Men ellers er det fint her.

    Enjoy Lima!

    Sees!

    By Blogger Unknown, at 29 oktober, 2006 15:40  

  • Å, så kjekt å lesa koss du har d i Peru! Nå ska du vel snart begynna å jobba på mødrehjemme. Lure koss d blir. Då må du jaffal oppdatera! ;) Klem

    By Blogger Linda, at 29 oktober, 2006 19:06  

  • Hei Silje det var gildt å høre fra deg har fått litt informasjon av mormor og mor. Lykke til videre.

    By Anonymous Anonym, at 29 oktober, 2006 20:53  

  • Det gár i grunnen veldig fitn me hundene:) De e veldig fine. Ein dag kunne eg gá ute me de i familien, mens hundene var loese:) men d variere litt:)

    Eivind, hoeres ut som du har d bra:) d e kkjibt nár ting ikkje fungere!! Her e og politiet litt opp og ned, tror me har ganske mye bra som funke i Norge

    By Blogger Silje, at 01 november, 2006 22:23  

Legg inn en kommentar

<< Home